Een aards gerechje

” Kom hier, dak jullie eens goe verwen! ” dacht ik bij mezelf als ik bij de ‘vergeten’ groenten rayon stond. Ja, die knollen – van oudsher altijd geassocieerd met ‘de stevige Vlaamse keuken’ – worden terug helemaal gesmaakt! En terecht!

Ook al ben je niet zo aan dat stevige ‘aardse’ , in een meer verfijnd gerecht met de juiste smaakcombo’s zou je wel eens aardig verrast kunnen worden.

Deze 3 krachtpatsers, rode biet / koolrabi & aardpeer,  heb ik verwerkt in volgend fris gerechtje; Quinoa met – in de oven gegaarde – knollen, buffel mozzarella, aardbei afgewerkt met basilicum.

 

kolen

WAT NODIG?

Rode biet, koolrabi en aardpeer (telkens 1 knol, aardpeer 3stks) / verse thijm, basilicum & eventueel rozemarijn  / buffelmozzarella (grote bol) / aardbeitjes (kwart bakje)

HOE MAAKT U HET?

Schil alle knollen, snijd in blokjes en leg in – een met olijfolie ingesmeerde – ovenschaal. Voeg salt’n pepa toe, paar takjes thijm (en heb je het graag kruidig, ook wat rozemarijn) en laat zachtjes garen gedurende 1,5 uur in voorverwarmde oven van 180°.

Maak ondertussen je quinoa klaar (zie verpakking ;)) en snijd de buffelmozzarella in blokjes. Niet zo aan buffel? Je kan deze gerust vervangen door zachte geitenkaas. Haal de knollen uit de oven, serveer bovenop de quinoa, en werk af met sliced aarbeitjes, buffeltjes en verse basilicum.

Rode biet quinoa

Waarom Quinoa? Quinoa heeft een uitzonderlijk hoge voedingswaarde en is rijk aan vitamines, proteïnes, mineralen, ijzers en vezels. Eigenlijk is het een ‘complete’ groente (geen graan zoals velen denken) doordat het zoveel goede eigenschappen heeft.  Verder stimuleert het ook nog eens je metabolisme, krijg je een snel voldaan gevoel, bevat het geen gluten, enzov. … Kortom, het nieuwe powerfood!

Eet smakelijk!

xx

 

 

Dit artikel is geplaatst in Gezond, Honger, Winters, Zomers en getagged , , , , . Bookmark hier de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *